Dovednosti oboru liturgické hudby - zpěvák (kantor)
A
Vysokoškolské hudební vzdělání se nepředpokládáB
Středoškolské hudební vzdělání se nepředpokládáC
Základní hudební vzděláníC1
zkouška z dovedností barevně vyznačenýchC2
–zkouška z dovedností barevně vyznačenýchD
zkouška z dovedností barevně vyznačených| A | B | C1 | C2 | D | 
| Úplná znalost | Odborná znalost | Vyšší základní znalost | Nižší základní znalost | Bez hudebního vzdělání | |
| Doprovod písní | Transponovat
      doprovod z kancionálů (na nástroji)
       Vlastní tvůrčí harmonizace (na nástroji)  | 
    Doprovod všech
      v diecézi užívaných kancionálů
       Transponovat jednoduchý doprovod z kancionálu (na nástroji, po přípravě) Improvizovat předehru a dohru k duchovní písni  | 
    Způsobilost
      doprovázet lidový zpěv z varhanního doprovodu (tempo, rytmus,
      oddechy); vyžaduje se hra s pedálem
       Doprovody z kancionálů (po krátké přípravě) Improvizace předehry a dohry k příslušnému zpěvu  | 
    Zahrát z
      doprovodu kancionálu s úvodem a dohrou obvykle uváděné písně
       Narejstříkovat varhany k úvodu a k doprovodu  | 
  |
| Hra varhanní literatury | Požadavky obvyklé pro absolventa vysoké umělecké školy obor varhany | Požadavky obvyklé pro absolventa konzervatoře obor varhany | Hra středně obtížné literatury podle výběru uchazeče. | Hra snadnější literatury podle výběru uchazeče. | nepožaduje hru varhanní literatury | 
| Nauka o varhanách | Stavba a funkční
      uspořádání varhan - Varhanní rejstříky a jejich použití podle: V. Bělský: Nauka o varhanách, F. Klinda Dějiny varhan podle: M. Šlechta: Dějiny varhan a varhanní hudby v Evropě  | 
    Stavba a funkční
      uspořádání varhan
       Varhanní rejstříky a jejich použití Přehled dějin varhan podle: V. Bělský: Nauka o varhanách  | 
    Stavba
      a funkční uspořádání varhan (části varhan, varhanní stroje)
       Varhanní rejstříky a jejich použití podle: V. Bělský: Nauka o varhanách, mimo kap. VII Praktické rejstříkování Znalost principů odborné péče o varhany.  | 
    Části
      varhan (stůl, traktura, vzduchové hospodářství, píšťaliště)
       Píšťaly (retné, jazykové), rejstříky (principály, flétny, smyky, kryty, mixtury), stroje podle: V. Bělský: Nauka o varhanách (příslušné části)  | 
  |
| Český liturgický zpěv | Repertoár
      kancionálů (všechny formy písní a zpěvů) Metodika zavádění nových písní a zpěvů Nacvičení písně a responsoriálního žalmu s lidem Opravení špatného návyku zpěvu (rytmus, melodie)  | 
    Zazpívat responsoriální žalm (intonace, výslovnost, metrum) | |||
| Zpěv s lidem Zpívání responsoriálních žalmů  | 
    Nacvičit s lidmi píseň | ||||
| Latinský liturgický zpěv (chorál) | Krátké dějiny
      gregoriánského chorálu, chorální knihy
       Mody, psalmodie Zpěv libovolné části repertoáru z listu Zpaměti: Ordo missae (odpovědi, aklamace, Pater noster), Missa mundi (z toho Gloria a Credo III s možností nahlédnutí do not)  | 
    Krátké dějiny
      gregoriánského chorálu, chorální knihy
       Kvadrátní notace Mody, psalmodie Zpaměti: Missa mundi (z toho Gloria a Credo III s možností nahlédnutí do not) Po krátké přípravě zpěv části mešního ordinaria a propria  | 
    Interpretace
      chorálních zpěvů obsažených v kancionálech
       Zpěv Pater noster a Mariánských antifon (z paměti), Credo III (s možností nahlédnutí do not) Základní znalost psalmodie Orientace v kvadrátmí notaci (klíče, čtení neum)  | 
    Interpretace
      chorálních zpěvů obsažených v Kancionálu a Mešních zpěvech
       Zpěv zpaměti Pater noster, z not Credo III 
  | 
    nepožaduje se | 
| Nácvik propria z Graduale
      romanum
       Po přípravě: Zpěv části propria z Graduale triplex  | 
    Zpěv libovolné části repertoáru po krátké přípravě | ||||
| Improvizace doprovodu hymnu, antifony a žalmu | Improvizace doprovodu žalmu, případně antifony a hymnu | ||||
| Latina | Základy gramatiky: skloňování,
      časování (activum i passivum), stupňování možno
      použít: A.Stříž: Kurs latiny pro samouky, lekce I–XXX
       Četba latinského textu – výslovnost (i délky)  | 
    Četba latinského
      textu – výslovnost (bez délek)
       Najít českou verzi latinského liturgického nebo biblického textu Zpaměti: Confiteor + Suscipiat + Domine, non sum dignus, biskupské požehnání  | 
    Četba překlad latinského liturgického textu určeného pro lid – výslovnost i délky | nepožaduje se | |
| Harmonizace a skladba | Písemně: Úprava písně pro sbor a orchestr Vypracovat generálbas U nástroje:  | 
    Písemně: Harmonizovat duchovní píseň Vypracování jednoduchého číslovaného basu U nástroje: Kadence s klamným spojem a modulace mezi tóninami  | 
    nepožaduje se | ||
| Práce se sborem a orchestrem | Hra partitur: Hra z listu sborové partitury v moderních klíčích Znalost C-klíčů Hra klavírního výtahu mše s orchestrem Řízení sboru a orchestru:  | 
    Hra z listu
      sborové partitury homofonního díla (nejméně tři linky, v moderních
      klíčích)
       Hra klavírního výtahu mše s orchestrem Nauka o nástrojích: Řízení sboru a orchestru: Nacvičení a řízení jednodušší skladby s orchestrem  | 
    Nastudování,
      řízení a doprovod lehkých sólových a sborových skladeb
       Možno použít: J. Svoboda: Učebnice dirigování, O. Jeremiáš: Praktické pokyny k dirigování, J. Brož: Metodika práce s orchestrem, J. Brož, Zd. Kaňák: Základy dirigování, Č. Stašek: ABC začínajícího sbormistra, P. Kočí: Základy pěvecké techniky  | 
    Řízení
      a doprovod lehkých sólových a sborových skladeb.
       Taktování: 2/4, 3/4, 4/4, 6/4, nástup (i s předtaktím), zakončení, fermata. Literatura jako předchozí sloupec) 
  | 
    nepožaduje se | 
| Hlasová výchova: Metodika hlasové výchovy, včetně sborové a školení dětských hlasů Metodika mluveného slova (R. Lukavský - Metodika mluveného slova)  | 
    Hlasová výchova: Metodika hlasové výchovy, včetně sborové a školení dětských hlasů Metodika mluveného slova 
  | 
    Základní znalosti hlasové výchovy sboru. | |||
| Hudební nauka | předpokládá se automaticky | základní znalost hudební teorie (F. Pícha: Všeobecná hudební nauka, L. Zenkl: ABC hudební nauky, Č. Stašek: ABC začínajícího sbormistra) | Stupnice dur a
      moll, předznamenání stupnic
       Intervaly (velké, malé, čisté) Kvintakordy dur a moll s obraty možno
      použít: Fr. Pícha: Všeobecná hudební nauka  | 
  ||
| Liturgika obecná | 
      
  | 
    základní liturgické znalosti dle výuky náboženství | |||
| Liturgika hudební | Funkce
      hudby v liturgii, základní termíny, znalost obsahu předpisů, dokumentů
      a knih
       Zpěv při mši (typy zpívaných mší, výběr písní, zpěvů, RŽ) Zpěv při ostatní liturgii K. Cikrle: Liturgická hudba, koncerty v kostele podle Nařízení ČBK o koncertech duchovní hudby. Dějiny liturgické hudby světové i české možno
      použít: Hudba v českých dějinách  | 
    Funkce
      hudby v liturgii, základní termíny, předpisy a knihy, podle F.Šmíd:
      Předpisy katolické církve.
       Zpěv při mši (typy zpívaných mší, výběr písní, zpěvů, RŽ) Zpěv při ostatní liturgii, koncerty v kostele podle: K. Cikrle: Liturgická hudba Dějiny hudby:  | 
    Základní
      terminologie a dokumenty o liturgické hudbě
       Zpěv a hudba při mši, křtu, svatbě, pohřbu, žehnáních a pobožnostech podle: K. Cikrle: Liturgická hudba (příslušné části) Dějiny liturgické hudby podle: J. Sehnal: Stručný přehled katolické chrámové hudby  | 
  ||