XIII . F O R F E S T K R O M Ě Ř Í Ž 2 0 0 2
Tomáš Hanzlík  -  ENDYMIO –  / CZ/ - komorní opera na barokní text
             P.Davida a J.Kopeckého, který se dochoval z r.1727 na zámku
              v Kroměříži
            Ensemble DAMIAN-Olomouc
                 Osoby a obsazení: Endymio – J. Mikušek, Diana – M. Večeřová,
Aurilla – J. Synková ,                                                 
Thyrsus – M. Harvánek, Sylvanus – P. Maška, Amor – M. Klapetek
                 Chorus Mauritiensis – sbormistr Tomáš Klásek,
              Nastudování a režie – Tomáš Hanzlík 
20.00 hod. - Salla Terrena Arcibiskupského zámku 
TOMÁŠ Hanzlík: ENDYMIO /komorní opera/ V roce 1727 se na kroměřížském zámku uskutečnilo představení opery Endymio na latinský text piaristy P.Davida a Jana Kopeckého/1696 – 1758/. Kopecký byl pravděpodobně i autorem dnes již ztracené hudby. On také do latiny přebásnil 30 let staré italské libreto zpracovávající antický mýtus o krásném mladíkovi,který upadl do věčného spánku,což mu zajistilo také věčné mládí. Tak byla umělci postava Endymiona chápána jako symbol nadčasové krásy.
VOX IUVENALIS –  sbor  VUT Brno /CZ/ – zahajovací koncert
             sbormistr-Jan Ocetek
             Zdeněk Lukáš –  Missa brevis
             Jiří Teml           -  Credo
             Frank Martin   -  Mše  pro dva čtyřhlasé sbory 
              
             
           20.00 hod - Chrám sv.Mořice 
Pěvecký sbor VOX IUVENALIS byl založen r. 1993.Sdružuje studenty brněnských vysokých škol. Rozsáhlý repertoár sboru obsahuje ukázky vícehlasého zpěvu od 16.století až po současnost.V centru pozornosti stojí především duchovní hudba.Z 20.století jsou to díla celé řady skladatelů jako jsou L.Janáček, B.Martinů, J.Novák, K.Slavický, A.Tučapský, P.Eben, Z.Lukáš, P.Řezníček, J.Teml, O.Mácha, J.Hanuš, ale i Britten, Poulenc, Martin, Kodály, Bennet, Barber, Pärt. Hlavní snahou sboru je uvádění méně známých titulu sborové literatury-včetně soudobé. Tento aspekt dramaturgie je zřejmý i ze sestavení programu pro festivalový koncert v Kroměříži. Dirigentem sboru a jeho „hudební duší" je sbormistr Jan Ocetek.
Zahájení  konference na téma: 
             České hudební prostředí v mezinárodním kontextu                                                                                                            
             Mgr. Ivan Ryšavý:  HUDBA JAKO "VRCHOLOVÝ PROŽITEK"
             /Duchovní hudba z nábožensko-psychologického pohledu/ - přednáška 
                                 
            
            15.00 hod. – Sbor J.Blahoslava /Riegerovo nám./ 
 
 
            
           Mutsuko Aizawa – percussion  /Japonsko/
           Ivo Medek                MIGRATIONS
            Rolf Gehlhaar. LINEAR A 
           Johannes Fritsch       LITANEI II
           Johannes Fritsch       ERNSPIN	
           Iannis Xenakis           PSAPPHA 
           Petr Pokorný             Tichá hudba pro vlahé letní noci                                                                                                             
           Ivo Medek                 TRIAX
            Spoluúčinkuje    Tomáš Ondrušek -percussion /CZ/
                                     a soubor ARS INCOGNITA -  dirigent  Pavel Šnajdr 
            
           20.00 hod. - Salla Terrena Arcibiskupského zámku 
Mezi světovou elitou perkussionistů není mnoho žen. Ale jsou. Nenápadná a skromná Japonka M. Aizawa k nim bezesporu patří. Do České republiky ji přivedlo přátelství k některým členům současné silné a kvalitní generace českých bicistů, kteří se seskupili kolem perkussionisty Tomáše Ondruška a je ho mezinárodně známých kurzu bicích nástrojů, které pořádá v Trstěnicích. Na kroměřžském koncertě bude Ondrušek hostem Aizawy a spolu s nimi vystoupí také brněnský soubor Ars inkognita řízený P.Šnajdrem.
          
           
           O H N Ě – Multimediální projekt pro Podzámeckou zahradu -  premiéra 
           Markéta Dvořáková, Jan Kaván, Ivo Medek /CZ/
           Koncert snímá Česká televize Brno 
           22.00 hod.-  Arcibiskupský zámek Kroměříž 
Multimediální projekt OHNĚ je inspirován přímo kroměřížskou Podzámeckou zahradou – rozlehlostí jejích luk, barevností květinové výzdoby, majestátem stromu i mraku, mysteriem stmívání a klidem hvězdnaté oblohy. Touha člově ka souznít s přírodou v harmonii, jejíž myšlenka žila ještě před vznikem světa v Tom, kdo ji z lásky uskutečnil. VÁCLAV VACULOVIČ patří ke generaci výtvarníků, která přicházela ke slovu v polovině osmdesátých let. Přinášela nezvyklé prvky v tvorbě i v jejím prosazování. Autor se řadí k těm, kteří dokážou obhájit osobité postoje - přitom jeho projev zřetelně souvisí s vlastní generací, jež se poměrně důrazně, ale přitom různorodým způsobem přihlásila k odkazu rozmanitých podob symbolismu. Dospívá k zamyšlení nad smyslem života, nad jeho různými rovinami, vrstvami a formami, nad jeho harmonií i disharmonií, radostí a smutkem, jasným směřováním nebo nesnadným rozhodováním na křižovatkách a hledáním nových cest. Jiří Machalický - Národní galerie v Praze
HUDEBNÍ EMIGRACE 20.STOLETÍ - přednáška  redaktorky Českého   
           rozhlasu  Mgr.Ludmily Vrkočové o významných  českých komponistech 
           a instrumentalistech v emigraci 
          10.00 hod. - Muzeum Kroměřížska  /přednáškový sál/ 
 
 
           Václav Vaculovič – Zvuky země /obrazy/  CZ 
           14.00 hod. – Kolonáda Květné zahrady  /za příznivého počasí/
František Emmert – Jan Grossmann /CZ/ – autorské profily
           F.Emmert                   Otče náš
     Sonatina pro housle solo
                                              7. sonata pro klavír
Magnificat
          J.Grossmann        -     Koncert pro harfu a orchestr
                                             Oblouk
                                             Klarinetový kvartet
          Eva  Vařáková   - klavír
          Zdenka Vaculovičová - housle 
          17.00 hod. –  Sněmovní sál  Arcibiskupského zámku 
Profesor kompozice na brněnské JAMU F.Emmert se mimo pedagogické činnosti velmi intenzívně věnuje komponování.Jeho dílo je bohaté - od vokálních, sólových a komorních skladeb až po rozměrná symfonická díla. Společným jmenovatelem všech je hluboký duchovní záběr jeho tvorby a častá inspirace náboženskými tématy. Hluboká a silná víra.Jeho komorní skladby zazněly již na Forfestu mnohokrát. Také letos je uslyšíme i mimo autorský koncert – např.při vystoupení francouzského Tria Alienor. Autorský koncert kromě dvou sólových nástrojových kompozic prezentuje sklada telovu tvorbu vokální. J.Grossmann je žákem F.Emmerta. Jeho kompoziční výraz je odlišný a osobitý. Se svým učitelem má však jedno společné – a to je velká vážnost, s jakou umělecky zpracovává ve svých skladbách vztah člověka k věčným hodnotám, k Bohu a Jeho Lásce. Svědectvím toho jsou zejména jeho kan táty, z nichž některé jsme mohli na předchozích ročnících Forfestu vyslechnout i v premiérovém provedení. Pro letošní autorský koncert vybral však Grossmann ze svých skladeb harfový koncert z r. 1979 ,,kompozici Oblouk pro housle a klavír a Klarinetový kvartet z r.2 000.
Jan Jemelka – grafika 19.30 hod. – Předsálí Sněmovního sálu
JAN JEMELKA-obrazy, grafika Práci tohoto autora sleduji poměrně dlouho, stále mě překvapuje. Překvapuje mě především tím, jak neusiluje o žádná překvapení. Jak známo obsah a forma tvoří jednotu, ale pouhá forma je prázdnou nádobou. Fantastické přitom je, že i ty nejjemnější pocity a myšlenky, nejsvatější věci nelze zaznamenat a předat jinak, než prostřednictvím hmoty, v případě malíře a grafika prostřednictvím tvaru, barvy, barevné matérie. Umění má jistě mnohá další poslání, ale já momentálně nevidím vyšší smysl než utěšovat, posilovat ve víře, přinášet naději… Jiří Hůla - zahájení výstavy v Slováckém muzeu
 
           Kamil Doležal,Hanuš Bartoň  - klarinet,klavír  / CZ /
           Josef Adamík:               Il ritorno
           Morris Pert:                   Luminos op.16 a    
           Svatopluk Havelka:      Rozhovory duše s Bohem 
 
           20.00 hod. - Sněmovní sál Arcibiskupského zámku 
KAMIL DOLEŽAL, HANUŠ BARTOŇ jsou zkušení specialisté na interpretaci současné hudby. H.Bartoň – sám skladatel – se už představil na Forfestu jako interpret cizích i vlastních kompozic. Kromě tvorby a koncertní činnosti se věnuje zejména pedagogické práci /vyučuje skladbi na HAMU – Praha/. K.Doležal je znám rovněž jako výtečný sólista i komorní hráč. Spolupracoval se členy pražského souboru Agon a nyní je vůdčí osobností ansámblu Mondschein – Praha. Pro festival si oba interpreti připravili novinkový program, v němž připomenou návrat skladatele Josefa Adamíka po několikaleté odmlce zpět k tvůrčí činnosti a představí duchovně orientovanou komorní tvorbu Svatopluka Havelky.
 
           Filmové studio JAMU Brno – série filmu o umění
          Moderuje prof.P.Baran 
          22.00 – Muzeum Kroměřížska /přednáškový sál/ 
David Matthews – ANGLICKÁ HUDEBNÍ SOUČASNOST  /GB/
           přednáška britského skladatele 
          10.00 hod. - Muzeum Kroměřížska /přednáškový sál/ 
  
 
 
           
           Marcela a Miloslav Jelínkovi  - klavír,kontrabas  /CZ/
           F.Emmert                         Duo pro kontrabas a klavír
           J.Matys                             Přátelské skicy pro klavír
           J.Matys                             Hudba pro kontrabas solo
           M.Štědroň                         Scherzetti cervetti pro kontrabas a klavír
           M.Gajdoš                         Čtyři reflexe pro sólový kontrabas
           L.Kupkovič                       Sonáta-Smuteční hudba- věnováno památce                                                                                                                         
                                                                                            Ovida Badily 
          17.00 hod. –  Sěmovní sál Arcibiskupského zámku 
DUO manželů JELÍNKOVÝCH má neobvyklé složení /kontrabas,klavír/, pro které díky kvalitám obou interpretů vzniklo v poslední době několik velmi pozoruhodných děl. Kontrabasista M.Jelínek patří k nejlepším absolventům kontrabasové třídy kroměřížské Konzervatoře P.J.Vejvanovského /prof.M.Gajdoše/, JAMU absolvoval u prof.J.Bortlíčka. Je jedním z nemnoha kontrabasistů, kteří se věnují sólové hře. Jako sólista vystoupil už několikrát v zahraničí /Rakousko, Švýcarsko, Německo/ a v mnoha dalších evropských zemích jako komorní hráč. Tímto výčtem zahraničních cest se může právem pochlubit i jeho žena – pianistka M.Jelínková /absolventka brněnské JAMU/. V současné době působí na této škole jako asistentka.Významně se vyvíjí pedagogická činnost obou manželu v rámci interpretačních kurzu v Německu a Anglii. Na jejich festivalovém koncertě zaznějí skladby tří současných brněnských skladatelů /Štědroně, Emmerta, Matyse/ a slovenského skladatele L.Kupkoviče, jehož dílo je u nás v poslední době málo uváděno, ač patřil v šedesátých letech k vůdčím osobnostem avantgardy.
 
                Zdenka Vaculovičová  -  houslový recitál  / CZ /
           Karel Reiner:                     Energico  ze Tří skladeb pro  housle sólo
,          Rudolf  Ružička               Suita č.9 pro housle a  tape
           David Matthews              Tři  studie   pro  housle  sólo
           David Matthews              Adagio op.56 b
           Karel Šimandl                 Fantasie - premiéra
           Ilja Zeljenka                    Symetrie - premiéra
           Jan Hanuš                      Chuť žít  /Variační fantazie/
           Spoluúčinkuje Arcibiskupská kapela Kroměříž 
 
          20 .00 hod. - Obrazárna Arcibiskupského zámku 
Recitál houslistky Z.Vaculovičové je věnován jen jednomu nástroji, k němuž se pouze ve dvou skladbách přidávají magnetofonový pás a bicí nástroje. Program je z poloviny tvořen premiérovými skladbami. Hostem koncertu bude anglický skladatel David Matthews. Z jeho kompozic odeznějí Tři studie pro housle sólo a komorní Adagio. Nejstarším z uváděných autoru je K.Reiner, člen výrazné meziválečné sklada telské generace. Slovenská hudba bude zastoupena premiérou pětidílné kompozice Ilji Zeljenky, nazvané Symetrie. Zajímavým zvukovým experimentem je Suita á.9 R,Ružičky pro housle a tape. Také Fantazie K.Šimandla je premiérovou skladbou. Přes rafinovaný rytmus a výrazové kontrasty hudebních ploch působí překvapivě lyricky.Závěr koncertu patří závažnému dílu J.Hanuše "Chuť žít", inspirovanému dílem P.Teilharda de Chardin.
Filmové studio Moor Park College – California /USA/ Série filmu o umění 22.00 hod. - Muzeum Kroměřížska /přednáškový sál/
AMERICKÉ PREMIÉRY– beseda s D.a D.Kessnerovými /USA/ 
           10.00 hod. –  Muzeum Kroměřížska /přednáškový sál/ 
 
           Ludmila Jandová   -  výstava  s přednáškou o díle autorky
           Přednáší Mgr.Ivo Binder – Moravská galerie Brno 
          15.00 hod. - Muzeum Kroměřížska 
  
 
           Kojetínská industriální filharmonie /CZ/
           2.symfonie – Blahoslavení chudí duchem- premiéra 
                                           
          
          17.00 hod. -  Salla Terrena Arcibiskupského zámku 
KOJETÍNSKÁ INDUSTRIÁLNÍ FILHARMONIE již na Forfestu zdomácněla. Hudební časopis HIS VOICE uveřejnil o tomto sympatickém experimentálním tělese rozsáhlou reportáž, která objasňuje netypický styl hry souboru,jeho zvláštní specifickou notaci i personální složení a zároveň si všímá i křivky vývoje jeho činnosti. Ten se odvíjí stále dál – od počátečního prostého nadšení z neobvyklých zvuku vyluzovaných na „nástroje nenástroje" k stále strukturovanějším stavebním celkům skladeb, které ve svém půdorysu naznačují pozvolné umělecké zrání autora Petra Samlíka, jenž je zároveň dirigentem ansámblu.
 
           N U A N C E  - Daniel a Dolly Kessner – flétna, klavír /USA/
           B.Martinu:              Promenády  pro flétnu,housle a cembalo
           J.Ježek:                 Duo  pro dvoje housle
           D.Kessner:            Nuance  pro basovou flétnu a violu - premiéra
           B.Martinu:             Sonáta pro flétnu,housle a klavír
           D.Kessner             Stream - premiéra
           Spoluúčinkují  - Zdenka Vaculovičová a Marta Zaoralová – housle a viola 
 
              20.00 hod – Sněmovní sál  Arcibiskupského zámku 
Česká republika a USA mají v minulosti i v současnosti v oblasti kultury ne příliš mnohé, ale zato invenčně silné spoje.Vzpomeňme jen dvou výrazných skladatelských osobností,které zastávají ve vývoji hudby 20.stol. nezastupitelné místo v rámci české ale i světové tvorby.V případě B.Martinu tento výrok asi nenajde kritiky. Možná – použitý na osobu J.Ježka – bude mnohým připadat přehnaný. Ale vzpomeňme na Gershvina. Srovnáme-li velikost obou zemí, pak význam Ježka i Gershvina je k nim v přímé úměře. Pro Ježka byla Amerika vysněnou zemí. Martinů je v jejím posuzování střízlivější. Musíme však uznat, že možnosti, které poskytla Bohuslavu Martinu – symfonikovi , by v České republice /kdyby zde byl zůstal / neměl. Muže být Česká republika přitažlivá pro Američany? Asi v současnosti ano. Ani na Forfestu nejsou vzácnou výjimkou premiéry rozsáhlých kompozic amerických skladatelů /Lentz, Kessner/. Do budoucna se rýsují vztahy ještě bližší a intenzivnější.
TRIO  ALIENOR  / Francie/
          M.Vojtíšek           Zahradník /písně na slova R.Thákura/
          M.Vojtíšek           Sonáta pro klavír
          M.Štědroň            Amour de Lonh /písně na starofrancouzský text/ premiéra
          L.Sluka                Sanctissima - premiéra
          T.Mugave            Monolog pro klavír
          Z,Vaculovičová   Písně Šalomounovy / 11,12,14/ premiéra
          L.Bernstein           Psalm 23
          L.Bernstein         A Simple Song /from Missa/
          J.Ibert                 Deux Steles
          J.Ibert                 Interludes
          R.Errington         To Emilia – premiéra
          R.Erington          Roundel - premiéra
          F.Emmert           L´atome de Jesus hostie - premiéra
- 
  
          20.00 hod. -  Sněmovní sál Arcibiskupského zámku 
Francouzské Trio ALIENOR se na Forfestu představilo v r. 1998 velmi úspěšným koncertem, na jehož programu byla převážně francouzská a česká soudobá hudba. Zájem o českou hudbu je v souboru pochopitelný, neboť v jeho středu působí výborná mladá sopranistka českého původu Stella Maris /Hrdličková/. I tentokrát v počtu skladeb vede česká hudba /některé kompozice zaznějí v premiérách /, doplňují ji však skladby nejširšího zeměpisného záběru. Hostem svých francouzských přátel v koncertním programu je také český klavírista a skladatel Martin Vojtíšek /profesor pražské konzervatoře/, za jehož interpretační spolupráce zaznějí i dvě skladby z jeho dosavadní zajímavé tvorby. Jistě i letos zaujme posluchače temperamentní projev souboru,zářivý soprán sólistky i citlivý výběr skladeb.
 
          Krzysztof Knittel -  DORIKOS – autorský pořad  /Polsko/
          K.Knittel                Dorikos pro smyčcový kvartet a magnetofonový pás.
                                       Smyčcový kvartet 1984-85 na paměť zavražěiného
                                                              polského kněze Jerzyho Popieluszky
          Účinkuje Černohorského kvarteto - Ostrava 
 
           22.00 hod. – Zahradní ateliér /Kojetínská/ 
KRZYSZTOF KNITTEL studoval kompozici na Hudební akademii ve Varšavě u T,Bairda, A.Dobrowolského a W. Kotonského, computer music u L.Hillera a v letech 1974-5 programátorství na Matematickém institutu Polské akademie věd. Od r. 1973 spolupracuje s Experimentálním studiem Polského Radia.V r.1976 pusobil v USA /The Center of the Creative and Performing Arts in Buffalo/. Byl členem mnoha tvurčích skupin /REW Composers Group, Cytula Tyfun da Bamba orchestr, Independent Electroacoustic Music Studio, Light from Poland, European Improvisation Orchestra…/V letech 1989-92 působil jako vicepresident polské Společnosti pro současnou hudbu /ISCM/, v l. 1995-7 jako vice president Svazu polských skladatelů. Od března 1999 přebírá ve Svazu funkci presidenta.Přitom komponuje – jak velká orchestrální díla tak i hudbu pro komorní ansámbly a sólisty. Také kompozice elektroakustické a computerové spolu s hudbou k filmům a divadelním představením. Na Forfestu jeho dílo prezentují dvě skladby pro smyčcové kvarteto. V kompozici „Dorikos" doplňuje měkké znění smyčců konkrétními zvuky z magnetofonového pásu. Druhým dílem je čistě instrumentální Smyčcový kvartet z let 1984/5, věnovaný památce za totality zavražděného polského kněze Jerzyho Popieluszky.
KONVERGENCE –sdružení mladých skladatelu HAMU Praha  /CZ/
          R.Pallas                           Sedm /písni na text F.Garsia Lorcy/
          J.Rybář                           Kvartet  "Historie vesmíru"
          B.Pavelková                    Dream   a 2
          T.Pálka                            Ukládání
          L.Mrkvička                       Kvartet
          O.Štochl                         Troufalost
         Účinkují:Tereza Mátlová – soprán,Helena Velická – violoncello,Petr Hojač – 
                       trubka,Slavomír Hořínka, Tomáš Pálka – housle, Roman Pallas  -
                       klavír, David Růžička – bicí nástroje,Roman Janků,Ondřej Štochl –
                       violy, řídí Jan Svejkovský 
            17.00 hod.- Sněmovní sál Arcibiskupského zámku 
KONVERGENCE je skladatelské sdružení založené na začátku r.2001 několika mladými skladateli – studenty HAMU Praha. Jeho členy jsou R.Pallas, J.Rybář, B.Pavelková, T.Pálka, L.Mrkvička a O.Štochl. Protože jsou tito skladatelé také úspěšnými interprety,vzali si za úkol veřejné uvádění děl komponistu své generace i zajímavých skladeb mladých autoru žijících v zahraničí. Nevyhýbají se ani tvorbě generačně starších kolegů. Ale snaží se mezi nimi vybírat autory, jejichž kompozice jsou méně známé nebo dosud čekají na svou premiéru. Členové sdružení uvádějí o sobě: "Uvědomujeme si nesmírnou stylovou rozmanitost a různé možnosti nazírání prostředku, kterých dnes soudobá hudba používá.Výsledkem našich snah má být proto nalézání a uvědomování si spojitostí ve světě výrazových prvku hudebního vyjádření..."
 
         Marat Bisengaliev – houslový recitál / Velká Británie / 
         John Lenehan  -  klavírní doprovod
         S.Prokofjev                   Sonáta pro housle a klavír e.1 op.20
        J.MacMillan                   Kiss on Wood
         H.Brian                         Legenda
         F.Tarrega                     Recuerdos de la Alhambra
         N.Milstein                     Paganiana
        A.Serkebajev                Folio Verso
        Ch.Polyblank                Scherzetto
        Ch.Polyblank /Elgar/    Valse ,  Polonaise
20.00 hod. - Sněmovní sál Arcibiskupského zámku 
Z Anglie přijede na festival houslový virtuos M.Bisengaliev. Do západní Evropy odešel z rodného Kazachstánu po hudebních studiích v Moskvě.Jde o výjimečný zjev mezi houslisty. Jeho repertoár je neobyčejně bohatý. Obsahuje nejen všechna závažná koncertní díla houslové literatury, ale také koncerty s orchestrem od soudobých autorů. Nezapomíná ani na svou vlast a snaží se prosadit na repertoár svých koncertu ukázky ze současné kazašské tvorby. Spolu s ním vystoupí v Sněmovním sále zámku klavírista J.Lenehan. Oba umělci zvolili pro Kroměříž novinkový program,který obsahuje řadu skladeb v českých premiérách. Z posledních velkých Bisengalievových interpretačních projektu je kompletní nahrávka houslových skladeb E.Elgára na CD.
Ilja Hurník – POVÍDKY
       Z vlastních povídek o hudbě a hudebnících čte autor. 
      
      15.00 hod. – Muzeum Kroměřížska /přednáškový sál/
MUSICA  GAUDEANS  a  Kristýna Valoušková  -soprán /CZ/
      Dílo Maxe Sterna – Izrael
      M.Stern                         Mosaic-Six Synagogue Tesserae
      M.Stern                         Three Terezin  Songs
      M.Stern                         Bedouin  Impressions
      M.Stern                         Song of Hannah
      P.Ciboch                       Legenda o sv.Prokopovi
      V.Matoušek                  Cesta proroctví
      P.Ciboch                       Píseň na den sv.Cecílie 
 
      17.00 hod. - Muzeum Kroměřížska 
MUSICA GAUDEANS je soubor vytvořený členy České filharmonie. Nástrojové obsazení je dost neobvyklé: flétna, hoboj, kytara a violoncello.Ale soudobá hudba hledá svůj výraz v méně častých zvukových barvách a jejich kombinacích. Spolu s výbornou pražskou sopranistkou K.Valouškovou připravili interpreti pro Kroměříž specielní program,který čerpá svou náplň z díla současného izraelského komponisty Maxe Sterna. Je tedy zároveň také Sternovým autorským koncertem. Stern se narodil v New Yorku.V USA vystudoval, získal doktorát na Coloradské univerzitě v Boulderu. Po studiu se věnoval práci skladatele, aranžéra, kontrabasisty, učitele i etnomuzikologa. R.1976 se stěhuje do Izraele. Zabývá se jeruzalémskou mystickou tradicí a jeho hudba je spojením světa izraelské pouště s moderními kompozičními technikami, které v 2.polovině 20.stol. vnesla do hudby tradice americká a evropská. Ve druhé části koncertu zaznějí díla česká. Autoři V.Matoušek a P.Ciboch se při jejich vzniku nechali inspirovat biblickou látkou a náměty ze života světců. Každý ve své osobité výrazové řeči. Sólistka koncertu sopranistka K.Valoušková má mimo výjimečně tvárlivého, barevně bohatého a mistrovsky ovládaného hlasu také velké zkušenosti s interpretací současné hudby. Pohotová a důkladná, citlivá i na sebe přísná – to jsou přívlastky,kterými ji a její práci mužeme označit.
 
       
           
      GAUDIUM PRAGENSE  - sbormistr Lukáš Hurník / CZ / závěrečný koncert
      Lukáš Hurník             Magnificat a Svatovojtěšská hodinka
      DANIEL KESSNER    ON A MOUNTAIN   -  CANTATA NO.2 –
      Jiří Teml                     Laudetur Jesus Kristus            
      ILJA HURNÍK             PRASTARÉ OBRAZY  /Kain a Abel,Duha,David a Goliáš/        
       SVĚTOVÉ   PREMIÉRY  KANTÁT  D.KESSNERA  A  I. HURNÍKA
       SÓLISTÉ : KRISTÝNA  VALOUŠKOVÁ – SOPRÁN, TOMÁŠ  KREJEÍ – BARYTON                                    
             KONCERT SNÍMÁ ČESKÁ TELEVIZE  - OSTRAVA 
      20.00 hod. -  Chrám sv. Mořice 
Jméno Lukáše Hurníka - skladatele, dirigenta, hudebního organizátora, redaktora Českého rozhlasu a televize – je široké hudbymilovné veřejnosti dostatečně známé. Tvůrce a moderátor populárních i závažných pořadu o hudbě a s hudbou se tentokrát představí jako sbormistr smíšeného sboru Gaudium Pragense. Program koncertu, jímž tento sbor slavnostně uzavře letošní Forfest, obsahuje dvě světové premiéry,které jsou očekávány s napětím i velkými nadějemi..Za jednu z nich vděčíme skladateli Iljovi Hurníkovi. Kantáta „Prastaré obrazy" si bere za základ témata ze starozákonních příběhu, jejichž životnost i moudrost neztratila staletími nic ze své působivosti. Druhou závažnou kompozicí, která si už v textu všímá dnešních podob vztahu člověka k Tvůrci, je kantáta On the mountain D.Kessnera. Autor se narodil v Los Angeles. Kompozici studoval u H.Lazarofa.V r.1971 získal doktorát filosofie. Působí jako profesor skladby a hudební teorie na California State University Northridge v LA. Jako komponista je znám nejen v USA ale i v Evropě,kde často při uvádění svých skladeb spolupůsobí jako dirigent nebo sólista na různé druhy fléten. Na koncertě zaznějí ještě ukázky z díla L.Hurníka a J.Temla.